Audit Oracle

Criterii Oracle privind selectarea companiilor ce vor fi auditate:

Suport tehnic      

Prin acest criteriu, sunt "vizate" companiile care dupa incetarea perioadei de valabilitate a suportului tehnic, nu isi manifesta intentia de reinnoire a acestuia, sau reinnoiesc doar partial suportul aferent produselor (licentelor) Oracle.

Achizitii/ Upgrade de hardware

Odata cu schimbarea infrastructurii hardware (achizitia de servere generatie noua, care au in dotare procesoare cu un numar mai mare de core-uri) se schimba si scenariul de licentiere. In general, orice upgrade conduce la suplimentarea numarului de licente Oracle.

Fuziuni de companii

In general, atunci cand exista un contract "Oracle Unlimited License Agreement (ULA)" activ si se realizeaza achizitii, asimilari sau fuziuni intre companii, exista o probabilitate destul de mare ca si infrastructura Oracle sa sufere modificari majore, prilej pentru inceperea unui audit de verificare a nivelului de compliance din partea producatorului

Auditarea companiilor in paralel si de catre alti vendori

In cele mai multe situatii, companiile care au in desfasurare proces de audit realizat de catre un alt vendor, ajung in "atentia" Oracle si a celorlalti producatori de software.

Virtualizare

Virtualizarea serverelor, implica schimbarea arhitecturii logice a mediului Oracle. Aceasta actiune presupune reevaluarea numarului de licente necesare.

Disaster Recovery 

Implementrea de DR, conduce la reconfigurarea scenariului de licentiere pentru bazele de date si optiunile utilizate in productie.


Greseli frecvente privind utilizarea produselor Oracle, ce pot conduce la utilizarea de software fara licenta:


Modificarea caracteristicilor tehnice

Pe masura ce necesitatile de business ale companiilor cresc, departamentele IT primesc cereri pentru imbunatatirea performantelor tehnice, ssi/sau pentru activarea/instalarea de noi optiuni ( ex. Management Packs). In general, specialistii tehnici nu sunt interesati sau nu au cunostinte de licentiere, si sunt focusati pe indeplinirea cu succes a solicitarilor de nivel tehnic, fara a se tine cont daca aceaste actiuni implica achizitia de noi licente.



Lipsa proceselor de Software Asset Management (SAM)

In situatiile, in care nu exista implementat un sistem de management al activelor software este practic imposibil sa ai o evidenta a licentelor valide.

Cu ajutorul unei solutii SAM, respectiv a unor proceduri interne, se pot centraliza si actualiza informatii despre orice licenta instalata (istoricul achizitiei, gradul de utilizare, locatia etc.) incat audituriile din partea vendorilor sa nu reprezinte nici un fel de risc financiar/ legal.

Accesul pentru third party

Accesul colaboratorilor/clientilor externi la o aplicatie ce ruleaza pe platforma Oracle a companiei, reprezinta un scenariu de hosting si trebuie licentiat corespunzator regulilor din contractele de licentiere ale producatorului.

Mediul de test

Destul de frecvent se face confuzia ca mediile de testare/ dezvoltare nu necesita licentiere.
Pentru teste se fac clone ale serverelor de productie si/sau se fac instalari noi de aplicatii si baze de date. Toate instalariile aditionale de produse software necesita licenta !


Autor : Catalin Iancu